söndag 13 september 2009

Kök!!

Välkommen till vårt kök!! Oj, oj vilket jobb innan det slutligen såg ut så här. Det blev total renovering från golv till tak. Det är helt annorlunda mot hur det var innan. Förut fick vi springa fram ock tillbaka mellan kyl,spis och diskbänk. Nu är allt på en liten "trekant". Det var inte lätt att planera det nya, det går ju inte att ångra sig...Det blev ett kök från Electrolux Homes ur serien Sentense, luckorna heter " Torp". Handtagen är köpta på Ikea. En hel rostfri diskbänk och bänkskivor i laminat,ek. Trägolv i ek och golvvärme. Vitmålad pärlspont i taket.
.

Dessa hyllor köpte vi med köket men konsollerna är från Topiary. De har jag på flera ställen, jag tycker de är så fina. Här blandas mina loppis och auktionsfynd med nya skålar muggar och annat!! Vi satte vanliga glasskivor som stänkskydd. Men nu har jag sett att man kan beställa i emalj, är så sugen på det...

Här är min första möbel jag ropade in på auktion. Jag var så nervös att inte få det. Mitt köksbord, det var mintgrönt och skivan låg uppe på i delar. Med lite lim och vit färg blev det precis som jag hoppats! Stolarna fanns i ladugården när vi flyttade hit. Johan gjorde nya sitsar och jag skrapade av all den bruna färgen och målade dom vita (så klart)!!!



Här är vår vedspis. Den har vi bytt till oss mot vår gamla i emalj. Den här är nyrenoverad och funkar kanonbra. Johan har själv murat och satt den på plats. Den är go att ha på vintern och vid ev. strömavbrott. Vi har även en bakugn som vi faktiskt aldrig använt. Den har det bakats bröd i förr om jularna har jag hört, det är ju en konst det där.

Det blev en köksö, jag var lite orolig om det skulle bli bra. Men det blev helt ok, smidigt att kunna gå runt spisen när man har många kastruller på gång. Det var ju en del jobb med att dra rören till fläkten, och de skulle byggas in också. Har även en liten bänkyta att servera maten på.

Den här hyllan är väl det som jag är minst nöjd med. Den ser ut som en garderob. Men med lite spets på kanterna blev det genast bättre. Skulle helst vilja byta ut den. Det kan bli en dag när man helt plötsligt hittar något som passar bättre. Jag måste bara berätta hur glad jag blev i går när jag fick se att LantlivsAnette varit inne på min blogg och tittat!!!! Hon tog sig även tid att lämna en sån gullig kommentar. Anettes blogg är med på mina favoriter och är med på allas blogglistor! Hon är så himla duktig. Hoppas att hon tittar in igen!!

Många kramar Malin