måndag 28 december 2009

Det kom en kokbok...

.
Hej!!! För ett tag sen fick jag ett oväntat med roligt mail!! Det var en före detta klasskamrat som sett min blogg!! Våra föräldrar umgås flitigt, men vi ses sällan. Denna rara Nancy hade en gammal fin kokbok som hon tyckte passade så bra i mitt kök!! Tack;o)

Den är från 1937 och heter "Prinsessornas kokbok" husmanskost och helgdagsmat av Jenny Åkerström!! Så fin att titta på och i ett fantastiskt skick!!





Här finns recept på allt man kan tänka sig på gammaldags vis!! Jättekul att kolla i!


Inte nog med det, jag fick även denna sockerskål och mjölkkanna! Riktigt söta är dom;o)
Tänk vad bloggandet kan föra med sig!!

Tack än en gång!!

Jag bara älskar såna här skålar på fot, denna har jag ropat in på auktion!! Är så sugen på att gå på auktion snart, det var faktiskt ganska längesen. Det är ju så svårt att låta bli att handla, särskilt möbler....som inte får plats....men snart så är det nog dags igen....

Hoppas alla är nöjda efter Julhelgen, den försvann i ett nafs...
Men nu har vi ju Nyårsafton att se fram emot!
Vi ses snart igen;o)
.
Kram Kram Malin


30 kommentarer:

essemia sa...

Den kokboken hade jag också i mitt förra hem. Den är riktigt fin. Har du lärt dig hur ska koka kaffe än förresten, hihi?
Jättefin skål den där. Jag skulle vilja ha tag i nåt liknande. Kanske det blir till sommaren. Nu är det för kallt för handlande, brrr!
Hoppas du får en skön kväll. Själv ska jag gå och jobba!!
Kram Elzie

Gammelbålsta sa...

Hej!
Vilken fin kokbok och skålen med.. Ha det riktigt bra Kram Aydan

Marie sa...

Vilka fina saker du har fått, vad gulligt! Har sett att flera bloggare har den där kokboken, den ser jättefin ut!

Vacker skål! Jag har en liknande, fast en mindre modell.

Trevlig kväll!
Kram Marie

Millygarden sa...

hej Malin,

Tack för hälsningen hos mig!Vilket vackert hus du bor i:-) Jättefint.

kram Marina

Viola sa...

Detta inlägg verkar komma från violan, ser att vi älskar samma gamla saker, ha det gott, kram

Lilla Lycksta sa...

God fortsättning. Visst försvann den härliga julen snabbt i år. Oj vilken fin kokbok du fått som gåva. Skålen är så fin, har en liknande som jag köpt av Viola. Ha det gott.
Kram Camilla

Nyanser av vitt sa...

Hej Malin
Vad roligt att din vän sett din blogg och såg att dessa vackra saker skulle flytta hem till dig istället.
Tack söta rara för fint beröm för mina hjärtan.
Sköt om dig!
Kram Agneta

Vit som snö sa...

En så gullig vän! Den kokboken spanar jag alltid efter i antikvariat utan att ännu lyckats hitta den. Grattis till din! Den är ju så fin!
Och skålen på din sista bild är underbar!
Önskar dej ett Gott slut på 2009!
Kram Cilla

Annika Christensen sa...

Visst är det kul med gamla kokböcker.
Lika så gamla tidningar tycker jag. Reklamen var så häftig.
Ha det gott
Annika

LillaFlisan sa...

Vilken rar kompis!

Jag älskar också auktioner, visst är det roligt!

God fortsättning!

Kram


Flisan

Huset vid ån sa...

Vilken rolig överraskning....Boken ser jättefin ut! Och visst är det vackert med skålar på fot! Din är jättefin! Många Vinterkramar till dig från mig./ Therese

Livet på Berget sa...

Men vilka presenter och kokboken är ju en riktig raritet! Kul, man blir så glad av sådana fina gester!
Auktioner är roligt, och allt kul ska man ju försöka göra så ofta man kan. Men det är som du säger svårt att låta bli att köpa:).
Må gott!
Kram
/Sara

lottens vita och gröna sa...

hej malin, vad kul att få den boken, vacker som bara den!!!
jag längtar med efter en auktion, man får lite pirr och hjärtklappning bara man tänker på det, fniss! ljuvlig skål!!!
varmjulkram lotten

Lissboden sa...

Hej Malin!
Vilken fin kokbok du fått och din skål var bara såå vacker. Ett riktigt fynd!
Ha det så gott!
Kram/Maria

Montebello Möbler sa...

Hej Malin!
Vilken underbar kokbok va!

Har precis hittat hit till dig - så fin blogg med mycket att läsa. Ska kika på lite äldre inlägg nu tänkte jag.

Kram på dig,
Malin :)

Blåbärs och smultronstället sa...

Hej Malin!
Ni bor så mysigt så jag förstår att en del säger att ni bor i ett riktigt gammalt julhus. Såå mysigt!!!
Vad kul att få en så fin kokbok från en gammal vän, även skålrna.
Ha en en fortsatt mysig vecka!!!
Kram Susanne

LinnaLi sa...

Hej!

Kul att du tittade in hos mig! Här hos dig var det bra inspiration ser jag!

Jo, det är lite kämpigt att inte hitta något hus som duger... Men men..

Kram!

Linda

VITA NYANSER sa...

Vilken härlig vän!

Ha en god fortsättning!
Kram L-L

LantlivsAnette sa...

Åhhhh du..den boken är fin, jag har en jag också, köpte den på loppis och är sååå glad för den !!
Ha nu en toppen dag, tänk att det snart är ett Nytt år !!!
Kraaam Anette

Lantliv på Holm sa...

Hej Malin!

Vilken vacker bok - så snällt att du fick den!!! Sånt där värmer - eller hur?

Det här med män som fyller 40 - klocka kanske är en vanlig present:) Det blev mycket uppskattat av min i alla fall:)

Ha ett gott slut - kramar!

liven sa...

Heisann Malin!!
så heldig du var som fikk slike flotte saker da!!
Ja denne bloggverden......
skålen din var også så fin...den var du heldig med!!!

ha en fin dag i Sverige :o)

The Secret Garden sa...

Ja vilken fin bok! Det är så roligt med gamla böcker och en gammal kokbok kan man nog titta länge i och kanske fnissa litet över en del saker som är ganska så omständiga. Det var ju liksom inte bara att gå på affären förr, utan ut på stallbacken och nacka en höna, typ...fast just det är kanske tur att vi moderna människor slipper! :)
Ha en trevlig dag, här hos mig är det -26 grader kallt idag! brrr

mb217867 sa...

Hej Lillsyrran!
Jättesnällat av Nancy att ge dig en sådan fin kokbok. Jag vill också ha en sån!
Har du myst i pyjamasen ännu? Jag tycker de är så sköna.
Har fått lite inspiration och målar om panelen uppe i hallen, den blir vit (som det mesta blir man målar om). Måste in till stan och köpa några tapetrullar också. Danne och barnen + vars en kompis är i simhallen så det är riktigt lugnt och skönt härhemma. Ska gå ut med Napoleon nu. Kram vi hörs/ Helene

Romantiska Hem sa...

Hej!
Vilken snäll vän! Jag har också den fina boken men den fick jag buda till mig på tradera.
Ville bara kika in för att önska dig en magisk nyår! Kram Petra

Sköna o Gröna Ting sa...

Malin, kära Malin!!!!
Nu jäklar skall det bakas "prinsesstårtor" på löpande band kan jag tänka!
Vilken underbar kokbok:)

Visst är det härligt när människan delar med sig.....
Önskar dig GOTT NYTT ÅR och se upp för raketer som är på "vift"....!
Kramar i massor
Marianne

Signe 1 sa...

Men åh vilken gammal lantlig coh fin kokbok, vilken snäll vän du har!:-)

Jag har en förkärlek till skålar med fot, det är så fint, hihi...

Kram Sofia

Queen Of Småland sa...

Tack för hälsningen!!!
Vilken härlig bok! Passar verkligen hemma hos dig! Idag är det kallt och frostigt och väldigt vackert ute. Djuren halkar runt i hagen och ser allmänt missnöjda ut (= men de ska få extra god mat idag, färsk sallad och äpplen! Ja, nu är det snart ett nytt år....igen! Galet vad tiden går...
Jag passar därför på att önska ett riktigt Gott Nytt År!!!!
Kramar
Stina

Huset vid ån sa...

Kikar in o önskar dig ett riktigt Gott Nytt År! Ser fram emot ett nytt härligt 2010. Många Nyårskramar till dig från mig. / Therese

mariaK. sa...

Vad roligt med boken! Jag har inte just den, men en del andra gamla kokböcker från min mormor, samt handskrivna recept från när hon gick i någon slags husmorsskola. Frågan är bara när man ska ta sig tid att titta igenom och pröva recepten, men jättekul att ha iallafall!
Julen ser ut att ha varit riktigt mysig hos er, och jag vill passa på att önska ett riktigt Gott Slut och Ett Gott Nytt År!
Kram Maria

Solveig sa...

Så flott en kokebok! Skikkelig heldig du!
Nydelig skål også. Jeg er så svak for glass og stål sammen....veldig nostalgisk:o)
Ville bare si takk for følget i 2009. Så kjekt å bli kjent med koselige deg!
Henger meg med vider i 2010 også jeg:o)
Ønsker deg en flott nyttårsfeiring og et nydelig nytt år!
klem fra Solveig