torsdag 14 januari 2010

Guldspeglar!!!

.
Hej!!! Hoppas alla har det bra i vårt vintriga januari!! Tack alla som tipsat om färg till badrummet!! Det var myyyyycket vitt och lite grått!! Men det blir nog vitt!! Frågan är om bjälkarna också ska bli det....

I dag blir det guldspeglar, många har Ni sett!! Det har blivit några stycken genom åren!! Även om jag gillar mycket silver och zink trivs jag med mina guldiga speglar;o)

De har ofta vackra detaljer....

Mitt fina auktionsfynd!! Hänger i "biblioteket"!!

Den här har hängt med läääänge, hänger på Gamla Glasverandan!!


Lite detaljer även här...


Dessa guldiga lampetter är från Ikeas 1700-tals serie, som de hade en gång!!



.

De hänger två på varsida om en karta över Norregård från 1861. Visserligen en kopia men så roligt att ha!! Den fick vi i julklapp av förre ägaren när vi köpte huset!!


Den här är arvegods från min momor!!



Hänger i hallen uppe!!

.

Ännu ett auktionsfynd i sovrummet!!



Vackert...


Ytterligare ett auktionsfynd......


Jag gillar verkligen detaljerna på den här!!


De är nog ganska vanliga, har sett flera bloggare som har dom;o)


Och till sist min lilla miniguldis!!


Inköpt för måååånga år sen på Mormorsfönster!!
Nu ska jag ut och gå med vännina B!!

Ha det bra Alla!!
Vi ses snart igen!!

Kram Kram Malin

30 kommentarer:

Lantliv på Holm sa...

Hej Malin!

Vilka härliga guldspeglar du har - å så många :) Den ovala var väldigt fin tycker jag.

Det kommer att bli jättefint i ditt badrum när det blir vitt - var du inne och tittade på våra bjälkar i sovrummet?

Ha det gott - kram!

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Det var kul och få se dina speglar, den första där var ju underbar, ja dom var fina allihopa. Jag tror inte det är såå lätt och hitta den på fot, sån letar jag efter. Det är så fint med speglar i alla rum, blir så vackert och ljusare. Här syr jag gardiner idag, har precis klippt färdigt, tog en liten paus. Jag är inte såå bra på detta så det mest nervösa är och klippa...
Ha en fin dag
Stor kram
AnnaMaria

essemia sa...

Vilka fina speglar. Roligt också med arvet efter mormor.
Och vilken present ni fick. Jättekul att ha en sån karta. Skulle man rita en karta över där vi bor från den tiden skulle det nog mest vara skog, haha. En av de gamle på jobbet hade en sån karta på väggen i sitt rum över sitt hem. Jag kunde stå och titta på den länge, om jag fick!!
Hoppas promenaden blev skön.
Kram Elzie

Queen Of Småland sa...

Ja Malin, jag misstänkte att du skulle välja vitt (;
Det kommer säkert bli jättefint!!!
Gillar också guldspeglar, det hör liksom till i gamla hus och sen är det ju speciellt när det är arvegods. Tycker speciellt mycket om den på fot, superfin!
Ha en fin kväll framför brasan med tekoppen (=
Kramar
Stina

Elsa och Helena sa...

Hej Malin! Vilka fina speglar du visar och den från din mormor är nog finast! Jag gillar guldspeglar, men har ännu inte lyckats komma över någon:)

Vitt i badrummet blir snyggt!

Kram Helena

Skoogstrollet sa...

Speglar gillar jag också, även om jag har ganska få. Dock har jag inte fallit för de guldiga än då jag mer gillar silver, åtminstone vad det gäller smycken, men det var lite kul att se vad speglarna fångar upp för något. Utöver en lampkontakt var det nog bara vackra saker.

För skoj skull har jag läst lite om feng shui och en sak jag fastnade för där är att speglar ska fånga upp något vackert eller något man vill ha mer av. Det har nog gett mig lite bekymmer eftersom jag lätt är en stökfia, men ännu speglas granen som ännu inte tappar särdeles mycket barr så då får den stå kvar. Den togs ju in julafton och jag har bara varit hemma halva tiden så då känns det fortfarande mysigt.

LillaFlisan sa...

Åh, så fina speglar!!!

Jag älskar också guld speglar!

Inte kan man väl få för många, hehehe!



Ha en fin helg!

Kram

Flisan

Beate sa...

Hei!
Innom for første gang på titter på din fine blogg!!
Ser Trevligt ut hos deg;)
Kram fra Beate fra Nord Norge

Livet på Berget sa...

Verkligen jätte fina speglar! Kul med lite guldkant på tillvaron:).
Ha en skön helg!
Kram
/Sara

Vit som snö sa...

Ljuvliga speglar!!! Allihopa. Men min direkta favorit blir auktionsfyndet på fot med alla detaljer- heeeelt sagolik!!
Hihi, nej , det här är inget Ikeahem alls. Jag köper ljus i MASSOR, skärbrädor o köksprylar. Min man brukar säga med tanke på hur långt vi har dit att det är Sveriges dyraste ljus... Men det är kul att gå där. Och förresten, sist köpte jag många packar med tyllgardin till ett litet projekt som ligger på is...
Ha en fin dag! Kram Cilla

Sköna o Gröna Ting sa...

Malin.., jäklar vad med guldspeglar DU har då!!!
Det hade väl knipigt till hårt i ditt hjärta om jag berättade att jag har gamla ärvda guldspeglar i källaren?
Du verkar ju gilla dom.., jättemycket:)

Jag har burit upp dom många gånger kan du tro men jag får inte till det, dom passar liksom inte in.
Men nog känns det i hjärtroten att mormors gamla speglar skall stå gömda i en dammig källare:(

Hoppas din helg blir fantastisk och var rädd om dig Malin!!
Kram
Marianne

Huset vid ån sa...

Hej Malin! Du har så smakfullt o fint....Dina speglar är ljuvliga! Jag tycker också om guldspeglar, man tröttnar aldrig på dom! Jättefina lampetter från ikeas 1700-tals serie. Det var väldigt synd att dom slutade med den serien för den var ju verkligen en "klasssiker" Önskar dig o familjen o vovven naturligtvis Fniss! En riktigt Trevlig Helg! Många Kramar Therese

NataljaOblanskaja sa...

Du verkar vara en hejare på att kunna ropa in rena fynden på auktion.
Gillar verkligen ALLA dina speglar.

Camilla

mariaK. sa...

Vackert med så många guldspeglar!
Vi har en stor helfigursspegel i guld i hallen. Inget arvegods, utan en billig nyproducerad, men jag gillar den. Kommer att passa bra till den tapet vi ska ha där sen(förhoppningsvis snart).
Får nog hålla hårt i den bara, eftersom äldste sonen uttryckte önskemål om att ha den i sitt rum när han nu ska byta stil:-)
Ha en skön helg!
Kram, Maria

The Secret Garden sa...

Jag tycker också att de är såå fina de där guldiga snirkliga speglarna!! Speglar överhuvudtaget är härliga, det är så bra att inreda med dem, rummen blir större och ljuset sprids så bra. Jag har en "drös" speglar här hemma jag också...enda nackdelen är att man ser sig själv i dem, det gillar jag inte, fast man behöver ju inte titta! :)

Trevlig helg!

Fröken Fräken sa...

Det var en rekorderlig och vacker samling med guldspeglar! Jag ligger i lä med mina få guldsaker, det märkar jag ju.. ;-)

livet på utanäs sa...

Oj, så fina speglar du har ...

Det är ju svårt det där med guld eller silver , man gillar ju båda =)


Ha nu en fin helg !
Kram Susanne O

Catrin sa...

Oj, det var otippat att lampetterna kommer från Ikea - De var mycket fina.

Helt Enkelt sa...

hi-hi, jag har också lampetterna från Ikea...
men, de blev vita för något år sedan, fint det med ;)))

ha det gott!

kram
anna-malin

Lissboden sa...

Hej!
Vilka vackra speglar du har i ditt hem.
Guldspeglar är verkligen pampigt.
Ha en mysig helg!
Kram/Maria

Viola sa...

Tala om att du har vackra speglar vännen...så ljuvliga och älskar dessa former och krusiduller...:) önskar en skön helg, KRAM

Mom´s kitchen sa...

Så fina är alla speglar! Och inte är det väl fel att ha lite guld i hemmet ;)
Ha en härlig helg!
kram Olg@
Du missar väl inte utlottning hos mig? ;)

Annika Christensen sa...

Ojoj vad säger man Spegel spegel på väggen där...De var fina allihopa. Jag har så litet hus så jag har bara plats för en.
Ha en skön helg
annika

Millas hem sa...

Hej Malin!

Vi hade en exakt likadan spegel för några år sedan, som fjärdebilden! Den saknar jag lite nu!

Kram Camilla

Lilla Lycksta sa...

Oj så många fina speglar du har. Känner igen den lilla på fot, min mormor hade en likadan. Önskar dig en trevlig helg.
Kram Camilla

liven sa...

Heisann Malin!!
Så mange vakre speil du har da....du har gjort noen flotte funn!!!

Ønsker deg en fin helg :o)
Klem!!

Snövita drömmar sa...

Oj så fint inlägg du visar idag gumman!

Jätte kul att se dina underbart fina speglar.
Jag slår också ett slag för guldet!

Kram på dig!

Huset vid ån sa...

Hej Malin! Kikar in o Tackar för titten....Nu ska det bli en promenad med Cesar! Hälsa Jack! Kram Therese

Nyanser av vitt sa...

Hej vännen
Vilka fantastiska speglar du har. Och det var inte bara en... :O)
Ha en underbar helg
Kram Agneta

Hanneles paradis på Hisingen sa...

Så snygga!