lördag 22 maj 2010

Färska Kryddor!!

Hej!!! PingstAfton idag och härligt väder!!! Då får jag lust att flytta ut allt utomhus.... Jag är ju ingen större odlare även om jag har möjlighet att odla hur mycket som helst;o) Köper färska kryddor.....det blir liksom enklare så!

Lite citronmeliss.....

Basilika och oregano;o)

Persilja och citrontimjan!!

Det står här intill grillen och vad är väl som färska kryddor??

Det gäller att passa på att njuta nu, vi som haft en sån kylig vår.....

Provade att sätta lite potatis i min zinkbalja!

Spännande att se vad det blir av detta....
.
Gräslök och dill är väl vad jag klarar av att odla själv....*ler*...Växer fint här tillsammans med rabarber, jordgubbar och smultron i Filips gamla sandlåda;o) Dags att ta tag i penseln, gäller att måla när vädret tillåter....Har en sjuk sambo som inte är glad, skulle sprungit Göteborgsvarvet idag....så trist! Hoppas det går bra för mina kära arbetskamrater som ska springa !!!!
Ha en bra PingstAfton Ni goa som troget kikar in;o)
Vi ses snart igen!!
.
Kram Kram Malin

36 kommentarer:

Änglarnas hus sa...

Hallojsan!

Ja inget är som färska kryddor..ljuvligt..och hur de sprider dofter kan få vem som helst lugn..
jag köper också mina färdigt..och sår dill och persilja själv!

Hoppas att maken piggnar till och att ni kan sitta vid grillen senare!!

Kramis Sanne!

Gammelbålsta sa...

Hej!
Visst är det väl härligt med kryddor. När jag väl får mitt växthus så ska jag fylla det med kryddor till bredden. Synd att sambon blev sjuk och missar loppet... Ha det gott Kram Aydan

Hagagården sa...

Det ser härligt ut med alla färska kryddor hos dig,kan tro att det doftar underbart.
Kram
ninni

liven sa...

Så deilig med ferskt krydder....og kjempefint i de slitte leirkrukkene!!
God bedring til din mann...så kjedelig for ha å være syk!!

ha en flott pinsehelg Malin

di bianco e d'azzurro sa...

Hallò Malin, it's gratifications to tend herbs byself!!!!
You have a good Pentecost, kisses Annamaria

Jenny sa...

Hej Malin!

Härligt med färska kryddor, jag kan känna doften ända hit;)

Vad synd att din make missar Varvet, hoppas han kryar på sig!

Ha en trevlig Pingsthelg,

Kraam Jenny

Vita verandan sa...

Fint att flytta ut allting, så har du nära till att nypa en kvist. Det är smidigt att köpa färdiga att ha i kruka. Har satt potatis här med. Smaskigt!
Kram Anna

Cilla - Vit som snö sa...

Jag är heller ingen odlare av ätbara ting, det känns enklast att köpa:) Men fint och gott är det att ha färska kryddor i kruka att nypa från när det behövs! Tycker det är så fint i lite "ruffiga" terracottakrukor!
Tack för din kommentar om mina söta tjejer;)
O kul att du är med i utlottningen:)
Ha en fin pingsthelg! Kram Cilla

Lyckoslanten sa...

Hej! Jag tänker också som så att man behöver inte syssla med allt när tiden inte räcker till och därför köper jag färdiga plantor och grönsaker. Önskar dig en skön helg! Här har vi en underbart vacker pingstafton! ♥

Solveig sa...

Såååå mange herlige krydderurter du har samlet! Jeg er i samme krydderhjørnet som deg, men jeg har hittil bare skaffet meg en rosmarin...... Det dufter så herlig, og i år har jeg bestemt meg for at duft er det som skal få pryde hagen min:o)))
Veldig koselig hjørne du har laget deg ute på din veranda. Som hentet ut fra et magasin:o))
Ønsker deg en herlig pinse, kjære venn! Nyt våren - håper solen skinner hos deg.
God bedring til sambo - kjedelig med sykdom når en har planer!
Klem fra Solveig

Skogslyckan sa...

Härligt med kryddor, snart vågar jag nog också köpa, vi ligger ju lite efter här.
Det ser så fint ut med alla dina fina krukor..
Hittade en gång för ex antal år sedan en krydda jag aldrig glömmer..silvertimjan, den var fantastiskt god. Men jag har aldrig hittat den sen efter det...
Ha en fin pingst afton.
Kramar Pia

Lilla Lycksta sa...

Hej Malin!
Tittar in för att önska dig en fortsatt fin pingshelg. Härligt med alla dessa kryddor, det är så bra att ha dem nära till hands och dessutom vackert. Ha det gott!
Kram Camilla

promenader på landet sa...

Hej vännen! Vad fint du har planterat med dina kryddor och visst smakar det bra med färska kryddor! Må så gott och vackra bilder! Kramar Maria

Helen sa...

Hej!
Du är precis som jag, jag köper också mina örter. Då har man ju säkert något att ta av. Vad tråkigt för din man att vara sjuk i Pingst, han får krya på sig fort.
Ha det så gott.
Kram/Helen

Hanna sa...

så mycket det, fina kryddor.
idag har här blivit mycket trädgårdsarbete, men kryddlandet har jag inte hunnit fixa med så mycket ännu, måste ta tag i det för förra året hade jag så mycket olika kryddor.
Ha en fortsatt bra pingsthelg.
Kram
Hanna

Joyforhome sa...

ingen fara min vän :) vilka underbara kryddor du bjuder på ;) hehe fatta du vinken . Min torra humor igen:P

Ha en underbar kväll min vän

Kramar från Malinpalincykelstalin

Nyanser av vitt sa...

Hej Malin
Jag är som du....köper färska kryddor men tänkte försöka mig på att sätta lite basilika, vitlök och persilja iår.
Vad tråkigt för mannen som tränat för Gbgvarvet och sen blir sjuk. Själv tränar jag nu inför Halvvättern och Vätternrundan....8 mil ska det bli i morgon bitti.
Kramis

Annika Christensen sa...

Kryddor kan man inte få för mycket av.
Fint du har gjort.
jag skall åka och köpa mer i nästa vecka.
Ha en fortsatt skön helg
Annika

Huset vid ån sa...

Åh, vad fräscht o fint det ser ut! Jag kan känna doften av färska kryddor ända hit.....Ha en fortsatt Trevlig Pingsthelg! Hoppas mannen i huset kryar på sig! Kram Therese

Signe 1 sa...

Jag fick ju oxå skippa varvet och sälja min biljett pga sjukdom, såå trist!!:-( Hoppas din man kryar på sig!

Stora kramen Sofia

Strandkullen sa...

hahaha här är samma nivå i odlingskonsten...hälsa sambon att han kryar på sig. Kramis semlan

Hannis sa...

Enkelt är bäst=))
Tänker varje år att jag ska odla egna kryddor men tji den*skrattar*
Spännande att se vad som blir av potatisen!

Önskar dig en skön dag/
Kram Hannis

ias Corner sa...

Hej!!
Tack så mycket för din hälsning! Och kul att du gillade låten!
Ja, Scoobys tassar tänkte jag med på, det ligger en film uppe på kennelns hemsida på alla 12 underverken utomhus och jisses vad det verkar svårt att styra de stora tassarna på "nya" ben! Det är så gulligt med valpar, allt verkar för stort på dem!

Din kryddträdgård gör mig verkligen avis! Önskar jag hade en egen täppa som jag kunde styra över! Där jag kunde sitta med lavendel och rosor och kryddor! Men det är samtidigt ganska kul att vara den enda som planterar i huset, så jag får smitta av mig lite lycka och vackra färger på de andra här! :)

Ha en fortsatt härlig helg!
Kram kram!

NataljaOblonskaja sa...

Att odla kryddor är väl inte det sämsta man kan göra.:) De är ju minst lika fina som vilken blommande växt som helst. Och luktar lukt, också.
Praktiskt att ha dem vid grillen också.
Tråkigt för sambon att missa tävlingen, men det blir väl fler, loppet är väl inte kört? Nej, det var en dålig vits:)
Ha det bra!
Camilla

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Det var en lagom kryddodling du hade där, och så nära till grillen, toppen! Passande duk hade du också.
Ha en mysig söndag
Kramar
AnnaMaria

cuori e perline sa...

Your blog is wonderful!
I love Sweden, and my son was in Gotenburg 10 days ago to play basket with his basket team. I watched beautiful photos of beautiful landscapes.
Hi from Italy
Annamaria

Mom´s kitchen sa...

Åh, vad du gjort fint! Härligt med kryddor, tycker jag!

Har anlagd min första köksträdgård i dag på torpet! Roligt blir det... Hoppas att växter klarar sig!

Ha det gott!

kram, Olg@

Anna-Lena, Drömmar av silver sa...

Vilka härliga trädgårdsbilder! Varje vår köper jag fröer som jag tänker plantera men de samlas oftast på hög. Det är ju lättare att köpa i affären som du skriver...Lycka till med potatisen!

Hoppas att maken kryar på sig!

Söndagskramar Anna-Lena♥

Elsa och Helena sa...

Hej Malin! Vad härligt med färska kryddor så nära grillen...och så fint du arrangerat dem i vackra krukor:) Hoppas mannen kryar på sig nu!

KRAM Helena

Anonym sa...

Härligt med alla kryddor,jag kan känna hur gott de luktar ända hit,de blir ju passande till grillningen så nära grillen.Kanske man får prova nån gång hihhi....Kram B

Monica, blogg Betongkrukan sa...

Hej Malin,
Visst är det härligt med färska kryddor! Jag har en del på landet som jag planterat ut och min oregano är enorm den sprider sig som en löpeld över hela tomten och hos grannarna som har fått plantor...var ursprungligen en kruka för 39 kr. Vi brukar också odla potatis i hink och det går utmärkt. Men man måste ha plats att kupa den, dvs undan för undan som den växer tillsätta mer jord, annars så blir det inte så många potatisar.

Mina ljusstakar har jag köpt på olika ställen och de är ganska billiga, runt en hundring. Tror att mina är inköpta på Fullerö utanför Uppsala och i butiken Folkhemmet som finns här i Stockholm. Ha en fin vecka, kram Monica

Annie - Annalunda sa...

Hej Malin (igen)! :)

Tack för trevligt besök!!! Har suttit en stund och läst din blogg... du är duktig! ...inte minst på att fotografera!!!

Kram Annie

Lissboden sa...

Det ser underbart gott och grönt ut med alla dina vackra kryddor. Jag har inte gröna fingrar så jag tycker att det är helt ok att köpa färdigsådda kryddor.
Må så gott i veckan!
Kram från Maria

Tulipa sa...

Hej Malin!
Färska kryddor känns alltid lite extra lyxigt...och så är det så vackert!

Trist att missa något man planerat och jobbat för, Göteborgsvarvet är säkert en speciell grej att vara med om...

Hoppas pingsten varit bra annars!

Kram mariette

envilsenloppa sa...

Men jisses du är ju en riktigt trädgårdsmästare skulle jag vilja säga !!
Härligt med färska örter och även om man inte använder dom kan man alltid sniffa ihjäl sig lite på dem :-)
Kraam/Lotta

Vita små hjärtan sa...

Hej vännen!
Å vad härligt med kryddplanteringar! Så mysigt det såg ut! Å så är det ju så gott!
Ha en mysig kväll!
Kram Agnetha