torsdag 22 juli 2010

Från min lilla odling!!!

Hej!!! Idag blir det lite egenodlat;o) Nypotatis, jordgubbar och kantareller.....svamparna är ju så klart ifrån skogen..... Jag har mina ställen så det känns som dom är egna;o)

Här står de på rad.....

Filip och jag var ute i morse och plockade årets första sommarkantareller! Ni som känner mig vet att det är något av det bästa jag vet! Nu är äntligen årets svampsäsong igång, jiiiipppiii;o)

Blir svampmackor ikväll!!

Vita blommor är väl ändå vackrast....

Skogens guld;o)

Här ser Ni mina flaskor med gamla etiketter på, letar ständigt....

Mina allra första egna potatis, odlade i en zinkbalja....

Blir jordgubbar till efterrätt idag!

Har Ni sett de är så små och söta, nästan som smultron;o)

Tack för att Ni tog Er tid att besvara min fråga igår! Blir nog fortsatt många bilder och lite text...Imorgon blir det badrummet!
Vi ses och Ha en bra Dag!
.
Kram Kram Malin

26 kommentarer:

Signe 1 sa...

men åhhh vad mycket mumsigt du har odlat!!:-) och kantareller, jag fullständigt ääälskar det!!!

ha en fin dag!

kraam sofia

Hanna sa...

Så gott.
Kram
Hanna

Margareta sa...

Så underbara bilder.du kan verkligen få till det.Alltid lika roligt att titta in till dig.(Jag förstår ju att det ligger mycket engagemang bakom-men va roligt!)

ha en fortsatt bra dag!
Kram Margareta

The Secret Garden sa...

Vad gott det ser ut, och så fina bilder!
Här blåser det som attan idag så jag gick in en sväng. Hatar hård blåst!!! Blommorna blåser av och håret far åt alla håll...och i kväll ska det ju vara den där Byvandringen..typiskt!

Ha det gott!

anna sa...

Hej!
Åh kantareller..kanske jag skulle ta mig ut i skogen och leta svamp-mums...

Ja det är så härligt att kunna skörda sin sådd..
ps..du har mejl!!

kram Anna mylovelythings

Skogslyckan sa...

Du får till helt underbara bilder och stilleben, och jag bara njuter.. Fina skålar..ler..och du då skall jag hålla utkik efter gamla flaskor med etikett. Kram Pia

Änglarnas hus sa...

Hallojsan Malin!1

Inget är såå gott som det man själv odlat! Låter som en kalasmiddag i kväll!!..Tänk att det finns kantareller trots torkan!!??..skall kankse ge mig ut och leta lite!!

ha det gott vännen! Kram Sanne!!

Börjelundskan sa...

Mmmm, vad gott det ser ut, och vilken lycka att kunna skörda sitt eget. Jasså, det är redan dags att plocka kantareller, här springer dagarna förbi så jag vet knappt vilken dag det är i veckan ens *fniss.

Älskar dina underbara flaskor, så himla söta etiketter på. Vilken du har som hittat så fina.

Ha en skön helg vännen. Somriga kramar Cin

Monica, Blogg Betongkrukan sa...

Hej Malin,
kantareller...å så gott, älskar så mycket. Blir allt lite avundsjuk! Här är så torrt så blåbärsriset ser ut som om det har brunnit - helt brunt och björkarna är helt gula....

Underbar sommar, men naturen får lida. Ikväll ska vi ned och grilla med grannarna... mysigt.

Kram monica

Fransk inredning sa...

Hej Malin! Ljuskronorna från house doctor finns bara i nyskick och jag måste beställa hem från house doctor.har tyvärr ingen hemma men den finns i min butik,om det är den för 2499 du vill ha. Det går bra att hämta isåfall.Ska till vetrinären med vovven den 29,först då vet jag hur det läker...Kramar susanne

Vår sekelskiftes-dröm sa...

Nu när det har kommit lite regn så kanske våra kantareller törs titta upp.
Jag längtar efter att plocka blåbär för i år ska jag testa att plocka med en bärplockare.
Det var fina bilder, det skulle smaka med kantareller och smultron till efterätt.
Kram Anette

Mitt hvite hus sa...

Så mye godt dere har avlet fre... ekstra hyggelig er det når man kan hente det fra egen avling..

Klemmer =)

Magdalena sa...

Fantastisk skörd!Vackra bilder...och säkert smakar allting gudomligt!
Kram

Hannis sa...

Mums!
Och egenodlat...finns inget som smakar så gott som just det!
Är minsann lite avis på dina fina flaskor=))
Kram Hannis

Vita verandan sa...

Hej Malin!
Så fina inlägg du också har gjort. Känner så ibland i själv att det är svårt om man ska skriva massor och lite bilder. Jag är en sådan som skriver kortfattat och lägger gärna ut fler bilder. De kan man ju rulla ner snabbt om man tycker det är för många. Du har det bra som det är. Gör som du vill det är det viktigaste. Det är det som är kul med oss bloggare att det inte finns en blogg som är likadan!
Smaskigt med jordgubbar och egna potatisar, våra är snart slut. När barnen har kompisar så är vi ca 7 stycken till mat så då tog mina kära potatisar slut fort:)
Vad glad för din terrin, den hade Nina tagit en stor summa för....:)
Kram Anna

Marie sa...

Underbara bilder och vad gott det ser ut! Jag älskar kantareller!!!!!!

Ha en trevlig helg!
Kram Marie

Vita huset 28 sa...

Men åhhh så härligt med svamp. Jag måste genast ut till "Mina" ställen o kolla om de kommit nå. Det är ju såååå gott med smörstekta kantareller. Verkligen skogens guld, håller helt med dig!!!
Min sambo körde över mina 3 jordgubbsplantor med gräsklipparen igår. De hade jag satt utanför staketet, men men några hann jag smaka iaf. I morgon blir det grillat med goda vänner o vi ska smaka mina alldeles egenodlade potatis som växte i pallkragar. Har jag visat förrut i nå inlägg. Kanske måste ta en bild när de är kokta, vackert med varm potatis i nån fin skål.
Du hade som vanligt super fina bilder att frossa i
Kram Camilla

Kanonska Gården sa...

Visst är det helt underbart när man kan gå ut och skörda sina egna grönsaker!! Potatisen smakar ju alltid bäst om den växt på den egna täppan :-) O vilken fantastisk besticklåda - besticken var ju helt underbart fina!!!

Ha det gott!!

kram gunilla

Man tänker sitt: /Tove sa...

Fantastiskt att du redan hittat kantareller! Jag har kollat mina ställen men jag tror det varit för torrt. Men i grnsakslanden växter det så det kankar i alla fall...har en stor kastrull hallonsylt på spisen nu!

Vitt hus med svarta knutar sa...

Vilken rikedom! Jag känner mig alltid så rik när jag kan äta av det jag själv odlat eller plockat i naturen. Jag hade höns för några år sedan och minns känslan när hönsen värpt de första äggen. Då bakade jag rulltårta och fyllde med egen hallonsylt.

Ha det så fint och njut av kantarellmackan!
Kram,
Regina

Strandkullen sa...

mmmmmmmmmmmmm riktigt godis du plockar in...svampmackor med kantareller slår vilken michelinkrog som helst! kramis semlan

promenader på landet sa...

Hej vännen vilka härliga bilder från naturens skafferi! Kantareller är verkligen sååå gott! Kram Maria

Creative Momone sa...

Vilka vackra bilder och kompositioner du har! Egenodlat måste ju vara det bästa man kan få, och kantareller är ju lyx. Vi har fått så lite regn i sommar så jag undrar hur det blir med svampsäsongen, men man får ta det som finns.
Ha en skön helg.
Marianne

Lissboden sa...

Vilka underbara bilder på god egen skörd!
Dina bestick var också så fina.
Ha en fin sommarhelg!
Kram från Maria

Vita små hjärtan sa...

Hej!
Vad mysigt med eget odlat! Smakar extra gott!!! Å kantareller är ju sååå gott!
Kolla ditt förra inlägg, vackert!!!! Mycket bilder och lite text brukar jag oxå ha, det gillar jag bäst, men alla är vi olika...
Ha de så gott!
Kram Agnetha

No.47 Mia sa...

Wow! Så mycket gott!!
Är med svamptokig.. Kan gå iskogen i timmatal..
Och egen potatis smakar alltid bäst..
Ja, det där kan man kalla närodlat.. GOTT!!

Ha en fin dag Malin!

Kram Mia