onsdag 22 september 2010

Jag behöver rådfråga Er!!!

Hej!! Vad har Ni för kamera?? Då jag blivit superintresserad av att fotografera sen jag blev bloggare har jag nu önskningar om en enklare systemkamera! Min födelsedag närmar sig med stormsteg;o) Är det någon som har erfarenhet av denna kamera, en Canon Eos 1000D? Det är en mycket enkel variant av systemkamera om jag fått rätt uppfattning. Den måste vara enkel och lätt att använda för jag har inget tålamod att stå och rigga kameran innan jag börjar....Har Ni andra förslag? Det går inte att filma med denna men det gör jag aldrig...men det kanske är dumt att inte har möjligheten till det....Bilden har jag lånat från nätet!
.
Några bilder från vardagsrummet, inga detaljbilder idag alltså!!

Dagbädden används flitigt....

Ha en bra torsdag...jag menar ju onsdag så klart.... börjar tidigare idag så jag måste snart rusa;o)
Vi ses imorgon igen!!!
Kram Kram Malin

26 kommentarer:

Ett Vitare Hem sa...

Åh du har så fint så fint, jag har en Canon eos 350D och dottern en 450D och det är krångligare att fota med systemkamror men när man väl lär sig så finns det ju så mycket fler möjligheter, så ska du köpa en systemkamera ställ in dig på att det är en del att lära men jag tycker ändå det är värt det ;o)
Ha en härlig dag!
Kramis/LenaS

Linda i Lönnbacka sa...

Är lika nyfiken som du, en systemkamera ligger högt på min önskelista också.

Åh vad roligt med några helhetsbilder från ditt fina vardagsrum!!

Ha en fin dag i höstsolen.
Kramar Linda

Sirpa sa...

En bra kamera ligger i min önskerlista...jag fotar med min mobil :(
Soligt, allafall här, härligt!
Har en fin onsdag!
Kram Sirpa

Systrarna vitt sa...

Är också på span efter en "enkel" systemkamera så jag kommer att kika på dina kommentarer hihi.
Kanonfint rum, gillar kontrasterna vitt och träfärgat. Håller med föregående att det är såå kul att se helhetsbilder..
Någon bloggare sa att hennes kamera tog så fina bilder nästan av sig själv, har tyvärr glömt vem det va, men en sådan kamera hade ju varit perfekt.
Kram Liselott.

Ljuva Drömmar sa...

Självklart ska du ha en systemkamera!
Vill man inte krångla till det så finns ju alltid automatikläget men när man lärt sig lite inställningar så är det sååå kul att fota.
Jag har en Canon 500 och jag är jättenöjd med den. Köpte den i våras och valde då inte den nyaste men min räcker till vad jag vill göra.

Hoppas du hittar en kamera som passar dig.

Kramar Maria!

Sussi sa...

Hej Malin!

Jag har precis en sådan kamera....och jag är jättenöjd! Jag har hittills bara använt alla "automatfunktioner" och det har funkat jättebra, men om man vill (och har tid...) så finns det massor av manuella inställningar man kan göra.
Men som sagt, det funkar bra till en början med att bara "automatknäppa"....vilket ju gör det enkelt att komma igång.
Lycka till!
Kram
Sussi

Elsa och Helena sa...

Samma här, en systemkamera står högt på önskelistan! Så tyvärr har jag inga råd att ge ännu!

Du tar jättefina bilder med den kamera du har:) Härliga foton av vardagsrummet:)

KRAM Helena

Margareta sa...

Du har det så vackert!Fina bilder med den kamera du brukar ha. Hur ska det då bli med en annan....
Dagbädden ser så inbjudande ut.
Nu ska jag lägga mig i soffan en liten stund och vila middag.

Ha en fortsatt bra dag!
Kram Margareta

Vita verandan sa...

Hej Malin!
Såklart ska du ha en systemkamera. Den är säkert bra, finns ju en uppsjö. Jag har en Nikon D90 och den kan man filma med. Man vill ofta ha mer och mer, just nu vill jag ha andra objektiv....man är aldrig nöjd. Jag tror den är ett bra köp. När jag fotar och är på det humöret så använder jag stativ och grejor, ser ut som värsta filminspelningen hemma, hihi. Men det är kul att ta kort på de manuella, jag tar aldrig med automatiskt.

Vi håller tummarna att du får en kamera. Kul att se bilder från dit fina rum också, du vet ju att jag gillar helhetsbilder....

Kram Anna

elsamarianne sa...

Hade en Canon Eos då de första kom ut för en herrans massa år sen. Före digitaltiden- Trevlig kamera. Man kanske ska "känna" lite på hur dom känns i handen och så gå lite på jämförelser av själva systemet. Annars tycker jag att dina bilder är fina med det du använder nu...
kram elsamarianne

fröken knopp sa...

Åhh Malin, det där med kamera är inte min starka sida..Jag köpte mig en systemkamera i våras o min lott föll på en pentax.. Ja det bara blev så..:)

Så kul med helhets bilder..Älksar det!!
(men jag vet att det är svårt att få till det bra)

Varma Kramar Elin

Creative Momone sa...

Min dotter har en Canon Eos 500D, den är hon jättenöjd med. Hade en 450 av samma sort tidigare, men den blev förstörd när jag ofrivilligt hamnade i plurret i somras. Nu får man inte tag på den modellen längre så det blev följande nummer. Kan verkligen rekommendera den,fast den ju är något dyrare än den du tänkt och har lite mer funktioner, tycker ändå att det är värt det! Jag har lärt mig använda den, då lär nog du dig också! ;)
Marianne

Norrfrids Eija sa...

Jag tror de flesta stora märken har likvärdiga systemkameror med helautomatik samt möjlighet till egna experiment. Har ingen erfarenhet av just den Canon som du visar, vår analoga variant var Canon och kan inte klaga på den! Nu har vi en Olympus E-30, jättelätt att fota med, även för barnen, och ett extra plus är att den har olika effekter (filter) inbyggda, då slipper man bildredigeringsmomentet...köpte den som butiksex. och jag tyckte även att man fick mest valuta för pengarna. Men då är jag inget kameraproffs...
Lycka till med kameraköpet!

Himmelriket sa...

Hej,
jag har en Nikon coolpix. Den kameran har blivit min allra käraste vän.Smidig att använda, stor skärm så man snabbt ser om bilden blev bra, den filmar jättebra kvalite, och det går att zooma in små detaljer. Vi har en Canon med alla möjliga objektiv, men den står mest i hyllan nu. Min coolpix hänger med mej i vått å torrt!
Lycka till!!

bakom berget sa...

Jag har just precis en sån där kamera och jag är jättenöjd med den! Hoppas du hittar den kamera som du vill ha.
Kram Åsa.

Fröken Grön sa...

Jag har en Nikon D60 sedan ett par år tillbaka, - enkel att använda om man kör på "Auto", men kan också köras manuellt om man vill det. I köpet ingick en introduktionskurs med en riktig fotograf från Nikon, vilket var jättebra! Nu är jag sugen på att testa ett nytt objektiv, - det finns en hel del saker att uppgradera med om man köper ett av de större märkena. (Canon är ju också ett känt märke, så det blir nog inga problem om du väljer det.)
Själv har jag anmält mig till en fotokurs i höst, för att våga använda kameran mer manuellt, - spännande!
Lycka till!

Livet på Vestergård sa...

Jag har en Nikon D60 och den är jag väldigt nöjd med. Jag använder aldrig automatiska inställningar, jag kör med manuellt men visst är det mycket som jag inte kan ännu.
Hoppas att du hittar en kamera som du trivs med!

Livsnjutaren sa...

Den kameran är kanon bra ,jag köpte en sådan för ca 2 månader sedan. Är jättenöjd. Och det är ju så underbart att fota. En ny hobby här,så jag ska på fotokurs nu under hösten.Köp den du ångrar dig inte.

Frøken Jægers Hus sa...

Hei! Jeg har Nikon D70, men det er noen år gammelt. Jeg selv er glad i Nikon sine kamera. Har en ekstern blits jeg bruker av og til. Da blir lyset mye bedre. Og den dagsengen din..... nydelig!
HA en deilig kveld!
Klem,H

Man tänker sitt: /Tove sa...

Jag har inget tips om modell, det är flera år sedan jag köpte min digitala systemkamera så den är helt omodern.

Däremot ett praktiskt/ekonomiskt råd: Digitala systemkameror (likom proffsborrmaskiner, kitchen aid och många andra elprylar) är av någon underlig anledning tokmycket billigare att köpa från USA än här i Sverige.

Jag beställde vår kamera från USA och betalade inlusive frakt ungefär hälften av vad samma kamera kostar i Sverige. Många tusenlappar sparade!

Vintage House sa...

Hej
Vi har en Canon 550 D, det var min man som kollade upp innan vi köpte.
MAssor att lära sig men det kommer nog.
härliga bilder
kram
sandra

Systrarna Hjertén sa...

Vilket härligt rum.

Fick hjälp att välja av en fotointresserad (proffs) kollega. Valde mellan Canon Eos450 och den du visar. Kommer inte ihåg varför jag valde eos450, har för mig att de var likvärdiga. Är jättenöjd med min.

Mvh
Frida

envilsenloppa sa...

USCH så FINT du har i vardagsrummet !!
Njuter !!
Ingen erfarenhet av kameran , jag kör med en liten olympus som jag gillar skarpt , förutom att blixten är lite klen , men hur ofta använder jag den ...aldrig .
Lycka till !
Kraam/Lotta

Country Hill sa...

Ja nåt råd vad gäller kamera kan jag inte ge, har bara en enkel digitalkamera, maken är inne på att vi ska skaffa en systemkamera men jag drar mig för alla finesser.
Men oj så fint Du har det, vilket vackert rum!
Ha det gott!
Kram Lena

Monica, Blogg Betongkrukan sa...

Hej Malin,
Det är såå spännande med en systemkamera! Jag kämpar på och försöker lära mig mer och mer och få ut det där lilla extra från kameran.

Jag fick en Nikon i present och jag tycker den är super!

Kram Monica

Katta sa...

Hej! Tittade in här och såg att du undrade om cannon eos 1000d, jag har den kameran och gillar den jättemycket. Tycker att den är väldigt lättanvänd och valde just den för att jag hade cannon innan och funktionerna var väldigt lika. Tycker den är prisvärdig och lättanvänd, använder aldrig automatfunktionen då blixten ofta går igång då och jag gillar inte blixtbilder. Lycka till med kameraval, kram Katta