torsdag 8 april 2010

Anläggningsförslag från 1951!!!!!

Hej igen!!!! Redan torsdag, jobbar i kväll sen leeeeeeeeedig!!! Tre hela dagar till pyssel och loppande;o)
Hoppas Ni har en bra vecka, solen skiner här!!!!

Trädgården har ju tyvärr inte fått så mycket omsorg hos oss....Jag gillar krukor och buskar med singel runt om!!! Har dock drömt i många år om fina lavendelslänter och ljuvliga blommor!!!! Tänker varje år, denna våren.......men sen blir det inte mycket mer....suck.... Fick med det här fina anläggningsförslaget till Norregård från 1951 när vi köpte huset!!!!

Med inspiration av så många fina bloggare och lite drömmar kanske jag kan börja forma min trädgård......kanske.....

Det är verkligen kul att årtalet finns med!!!!

Så mycket fina blommor det finns att köpa nu, jag kan bara inte få nog!!!!

Fotade lite ute i solen idag;o)



En lekplats skulle det tydligen finnas oxå;o) I Filips gamla sandlåda har vi gjort jordgubbsland och har lite annat smått och gott!!! Alltid något.....


Vi får väl se om det blir lite gjort i år då.....
Ha det bäst Alla;o)
Vi ses snart igen!!!!!
Kikar in till Er i kväll efter jobbet!!!
.
Kram Kram Malin

33 kommentarer:

Rummet för välbefinnande sa...

Vilka härliga bilder......
Tänk så roligt att ha kvar den där ritningen. Det väcker alltid lite extra reflektioner tycker jag. Man stannar till lite extra och funderar på hur det var då, och hur det ser ut idag.
Ha nu en fin jobbardag och riktigt härliga lediga dagar sen.
Kram Mia

Vita verandan sa...

Ja vi drömmer också om alla möjliga projekt, men det brukar alltid bli något annat. Ert hus är så fint, skulle vara kul om du visade lite bilder utifrån..
Ha det så bra (själv är jag åkt på magsjuka..)
Kram Anna

The Secret Garden sa...

Vad roligt att den gamla ritningen finns kvar!
Jag är också lite så där, att jag tänker vad jag vill göra men så blir det inte mer, i alla fall när det gäller buskar. De tar ju sån tid på sig att växa och så känns det som om det inte är nån idé eftersom det tar så lång tid...därför har jag ännu inte satt den där häcken mot hästhagen som jag skulle vilja...dumt. Men jag är lite så, vill liksom att allt ska bli klart på en gång.

Ha det gott!

Iva sa...

Hey, boxes of flowers are beautiful. Nice photos. Iva

Mitt Stugliv sa...

HejHej Malin!

Åhhh så ljuvligt med blommor och det bär så fint med tidningspapper runt kruka o annat. Snacka om återanvändning. Jag vill oxå ha en fin blommande trädgård och det blir det mest i krukor.

Ha en fin dag
KramKram
Lotta

Karin Lindström sa...

Hej Malin!

Det är precis likadant för mig, jag kan inte få nog av alla vårplantor. Glöm inte att sätta ner dem i din blivande prunkande trädgård sen. Då får du njuta av alla underbara lökar nästa vår;)

Vad roligt med kartan, då har ni ju något att bita i nu;)

Roligt också med boken, var hittade du den? Jag har haft in i 12 år så jag trodde nästan inte den fanns att köoa längre!

Ha det bra!

Kramar
Karin

Fågel Blå sa...

Underbara bilder du visar!
Vem kan få nog av alla vackra växter?
Inte jag heller!
Och vilken inspiration man får av att se allt vackert!
Kram Kathrine

Änglarnas hus sa...

Hallojsan!
ja idag kan vi verkligen mysa ute i solen..jag har haft tur med mina semesterdagar!
Vad kul att få med en sådan plan :) gjporde deslag i saken?..jag menar finns detta i trädgården..?..

Ha en fortsatt bra, solig dag!!

kramis Sanne!!

Signe 1 sa...

Lovely biler du visar!!:-) Nä man kan inte få nog av alla fina växter som finns!!

Här sken solen i morse, men nu regnar det, suck...

Stor kram Sofia♥

Viveka i Bläckhornet sa...

Den där blomman är så fin!

Vi har ju haft vårt torp i 18 år men bara som sommarställe. Så trädgården har inte varit prioriterad. Men nu när vi flyttat hit permanent så är jag så sugen på att greja med den.
Hoppas att du har ett paket i morgon...eller två ;)

Kram Viveka

Lantliv på Holm sa...

Hej Malin!

Va kul att ni har kvar den gamla ritningen! Jag har också en från tidigare ägare till vårt hus men den är inte så gammal. De har ritat/skrivit in allt de har planterat. Kanonbra att veta vilka träd/buskar man har:)

Visst är det så att drömmarna och visionerna om trädgård bara sprudlar just nu - SÅ mycket man vill göra. Jag säger alltid på våren att jag gräver ner mina pengar och det är verkligen sant - det går åt en slant till blommig fägring!

Ha en go torsdag - kram!

Helen sa...

Hej!
Vad kul att ha ett sådant dokument som är daterat. Underbara blommor.
Kram/Helen

Monica, blogg Betongkrukan sa...

Hej Malin,
Lycka till med din trädgård, förr eller senare så... I morgon fredag skall jag gå på "Nordiska Trädgårdar" och insupa inspiration, men jag har dessvärre ingen egen trädgård... men blommor i krukor är ju inte heller fel!

Bilden på Kungsängsliljan är ljuvlig, den blomman är så läcker. Ha en fin helg Monica

Vit som snö sa...

Så underbara bilder du visar! Jag får sån lust att själv ta fram "ritningen" som finns till vårt hus o börja förverkliga en del idéer, det är egentligen en skiss som min guru på plantskolan här bredvid gjort till mej helt gratis. Men din ritning är ju riktigt kul att ha, var rädd om den!
Kram Cilla

Rosor och Spetsar sa...

Så härligt solstrålarna leker på dina foton. Kul att trädgårdsplanen finns bevarad.
När vi flyttade in i huset för 11 år sen så satt jag på vintrarna o planerade o ritade trädgårdsritningar. Och en del blev verklighet, men sen har mycket hänt sen dess o mer o mer gräsmatta försvinner för det är så kul med växter
Ha en skön kväll
Kram
Annelie

malin sa...

Men oj vad roligt att ritningen är kvar:) jätte fina bilder du tagit oxå.

Ha en bra dag på jobb i alla fall

Kram

Linda i Lönnbacka sa...

Åh så spännande och kul med ett gammalt anläggningsförslag gällande Norregård! :)

Hoppas att du fick en del tips, själv skulle jag verkligen behöva hjälp med hur vi ska anlägga vår trädgård...

Jättevackra bilder!

Varma kramar Linda

Margareta sa...

Så fina bilder,man riktigt ser solstrålarna.Jag tycker det är så fint med gammalt papper omkring krukorna.Växterna blir ännu finare då.
Lycka till med trädgården!Man kanske inte kan göra allt på en gång.men lite nu och då....
Trevlig helg!
Kram Margareta

Fröken Fräken sa...

Det bästa med trädgård är ju att man kan inte ha för bråttom, för växter och blommor har ju sin egen takt på hur de växer... klart att du kan våga dig på trädgårdsskapande!

corrina sa...

Å vad härligt när det finns en gammal planering. När vi flyttade till vårt hus för 20 år sedan var den en katastrof och vi rensade upp och gjorde den lättskött, ville inte ha rabatter att rensa, fick göra det tillräkligt som barn hemma hoss mamma och jag hatade det. Men nu... har nått hänt vill anlägga olika planteringar i hela trädgården, men det är lite kostsamt så man får förlita sig på grannar och vänner som ger en gamla växter som funnits långt bak i tiden för en sån trädgård vill jag ha. Kram

Vintage House sa...

härligt vackra bilder..
Jag kommer känna mig så utanför nu när trädgårdssäsongen sätter igång. ha ha
Jag är inte ett dugg intresserad..
Men det är roligt att läsa om alla andras..
kram
sandra

Tulipa sa...

Hej!
Vad roligt att ha en gammal anläggningskarta!!! Det är det väl inte så många som har...

Drömmar ska man alltid ha...och även om man jobbar på dem så blir man aldrig färdig. Jag har fixat i vår trädgård i ca tolv år nu, men mycket finns kvar att drömma om!

Kram Mariette

Lissboden sa...

Vilka vackra blommor du har köpt och vad roligt att hitta den fina trädgårdsplanen.
Det är skönt att höra att det är fler som har krukor och buskar som favoriter. Jag drömmer också om en vacker trädgård men jag har inte de kunskaperna utan skulle behöva gå på kurs för att få inspiration.
Ha en underbar och lång helg!
Kram/Maria

Vitt hus med svarta knutar sa...

Vilken fin gammal anläggningskarta, det måste kännas roligt att se hur de planerade på 50-talet. Planer har jag också och det vore nog bra att göra en karta och planering för hur jag vill förändra. Underbara bilder på dina Kungsängsliljor.

Ha en skön långledighet!
Kram,
Regina

Huset vid ån sa...

Visst längtar man efter att få vara ute o greja i trädgårn! Vad roligt med det gamla dokument som fanns kvar.....Ha en riktigt trevlig o skön helg vännen! PS. Jag tror att vi ska få sol i hela landet till helgen, vi håller tummarna!

Hannis sa...

Vilka härliga bilder!!
Kungsängsliljan är ju så vacker!

Vad kul med planering av trädgård=))
Kan tänka mig att det blir en del tankar som snurrar då.

Ha sköna lediga dagar!
Kram Hannis

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Trädgårdsdrömmar är bra, så mysigt och kolla i böcker på våren. Den ritningen över er trädgård är så fin så den skulle du rama in. Jättefin lilja du har också.
Ha en toppenhelg
Stor kram
AnnaMaria

Vitaboet sa...

Hej hej. Så fina bilder. Du har verkligen känsla för det vackra. Åh jag håller me dej, finns så mkt fina blommor nu, man vill ju ha allt:).

Skönt med ledig helg, hoppas det blir jätte fint väder. Kram Camilla

Livet på Berget sa...

Känner igen det där ...nästa år då ska jag:). Har kommit på att jag är väldigt förtjust i naturtomt och vilda blommor. Till och med ogräsen är välkomna hemma hos mig, de blommar ju också, vissa väldigt sött också.
Lycka till!
Kram
/Sara

mariaK. sa...

Vad roligt med den gamla trädgårdskartan!
Önskar att vi hade haft en sådan också att utgå ifrån.
Här var det verkligen till att börja från noll, eller minus tio snarare! Det var så igenvuxet av nässlor, mossa och sly, så vi fick börja med att bara rensa, rensa, rensa och sen rensa lite till! Sedan jämna ut alla hålor och jordhögar, och fortfarande fyra år senare så slåss jag mot nässlorna;-)
Det ser dock ut som en trädgård numera, och varje vår så sprutar det ut idéer om vad som ska göras under säsongen. Men ååå vad kul det är:-)
Hoppas du får till din lavendelslänt, lavendel går ju nästan inte att vara utan:-)
Ha en skön helg!
kram, Maria

Anonym sa...

kul med kartan från -50 talet,kul att veta var de hade för planer då,är era detsamma ? Härligt med alla vårblommor som kommer nu ,fast jag håller med det hade varit kul att ha fler.Och framför allt lavendel, de är ju underbara Kram B

VITA NYANSER sa...

Vilken fin blomma! Ja, det finns mycket härliga blommor nu! Längtan efter våren är stoooor! Härligt med en trädgårdsplanering, det hade vi oxå till vårt gamla hus, tänk vad de kostade på förr. Tack för go kommentar hos mig!

Ha en skööön helg!
Kram L-L

Tigris Predikantan sa...

Vilken tur du fick den! Och så många vackra bilder med!
:)