torsdag 29 juni 2023

 Är du en odlare?


Hej igen!
Är du en odlare? Instagram svämmar över nu med alla vackra bilder på blomland fulla med dahlior och odlingar med diverse grönsaker m.m. Önskar så att jag hade tiden och lusten att fixa med det. Men hos oss finns nada-inget. Inte ett endaste litet blomland, några pallkragar eller potatisland. Fast vi har alla möjligheter och hur mycket som helst att odla på, men här finns bara krukor och zinkhinkar med diverse olivträd, någon palm och lite pelargoner. Inte ett endaste litet frö har jag petat ner i jorden detta året heller trots att jag lovat mig själv ännu en gång. Tur att det finns växthus att handla i.



Färska kryddor köpta i krukor och en zinkbalja att plantera i kommer man långt med. Trevligt att ha till hands under sommarens grillningar. Gräslök min absoluta favorit måste jag ha till nypotatisen, sallader och laxpaketen på grillen. Lite persilja, citronmeliss och timjan piffar till det mesta. Jordgubbar är väl egentligen det jag helst skulle vilja ha ett stort land med. Men...men jag vet ju att vi inte sköter det så det blir inget. Försökte faktiskt i alla fall med en pallkrage med jordgubbar för några år sedan. Men jag fick mest kriga mot mördarsniglarna. I år har jag inte sett en enda snigel...Något bra med torkan antar jag. Det regnade rejält i tisdags natt och vi vill gärna ha mer. Så varmt igen nu, men kanske kan det bli lite regn till helgen om vi har tur. Redan fredag imorgon igen och den sista juni. Hur fort kan en månad gå?

//Malin