söndag 2 juli 2023

 Första helgen i Juli

Hoppas Ni haft en fin helg trots att det varit betydligt svalare och regnat en del. Så himla skönt tycker jag. Jag frös lite igår och fick ta på mig en tjock tröja och tänk att det gör en lycklig nu för tiden:) Butiken har varit öppen både lördag och söndag och vi har ändå varit iväg med bobilen en sväng. Det finns många fina platser i närheten som man kan besöka en natt för att komma bort lite. Det bästa är ju att man har nära hem också när man öppnar kl 12 på söndagen. Det blev lite grillning och en trevlig kväll med vännina B och hennes R. Fick lite påhälsning av våra söner en stund på kvällen också.

Nu blommar lavendeln utanför Butiken och det är alltid lika vackert. Varje vår tänker jag att alla plantorna är döda men sen som genom ett under blommar de för fullt. De har frösått sig och lever sig eget liv och jag tycker det är fint med det rufsiga och operfekta. Nu väntar jag bara på fjärilarna det brukar vara smockat med olika sorter som svävar runt blommorna. 

Söndagkväll och ännu en vecka lider mot sitt slut.

// Malin




fredag 30 juni 2023

 Tack Juni

 Juni...Du gick alldeles för fort och får gärna gå i repris. Tack för alla bad i sjöarna, zinkbadkaret och havet. Tror aldrig jag badat så mycket under en månad förut. Tack för sena kvällar i hängmattan med en bok. Tack för en fin Midsommar med vänner. Så varmt som det varit och sen kom det äntligen i tisdags kväll/natt det efterlängtade regnet. Halleluja:) Vilken lycka för oss alla men kanske mest för våra bönder.

Idag kom regnet på morgonen precis när jag skulle åka till Jenny på massage. Så skönt att få bli ompysslad en stund, det är riktig vardagslyx och gör gott. Nu ser jag fram emot en helg i Butiken. Det ska bli runt 19-20 grader och mulet, inget strandväder alltså. Välkommen att ta en tur ut på landet och hälsa på:)

Lördag 11-15 och Söndag 12-16

//Malin


torsdag 29 juni 2023

 Är du en odlare?


Hej igen!
Är du en odlare? Instagram svämmar över nu med alla vackra bilder på blomland fulla med dahlior och odlingar med diverse grönsaker m.m. Önskar så att jag hade tiden och lusten att fixa med det. Men hos oss finns nada-inget. Inte ett endaste litet blomland, några pallkragar eller potatisland. Fast vi har alla möjligheter och hur mycket som helst att odla på, men här finns bara krukor och zinkhinkar med diverse olivträd, någon palm och lite pelargoner. Inte ett endaste litet frö har jag petat ner i jorden detta året heller trots att jag lovat mig själv ännu en gång. Tur att det finns växthus att handla i.



Färska kryddor köpta i krukor och en zinkbalja att plantera i kommer man långt med. Trevligt att ha till hands under sommarens grillningar. Gräslök min absoluta favorit måste jag ha till nypotatisen, sallader och laxpaketen på grillen. Lite persilja, citronmeliss och timjan piffar till det mesta. Jordgubbar är väl egentligen det jag helst skulle vilja ha ett stort land med. Men...men jag vet ju att vi inte sköter det så det blir inget. Försökte faktiskt i alla fall med en pallkrage med jordgubbar för några år sedan. Men jag fick mest kriga mot mördarsniglarna. I år har jag inte sett en enda snigel...Något bra med torkan antar jag. Det regnade rejält i tisdags natt och vi vill gärna ha mer. Så varmt igen nu, men kanske kan det bli lite regn till helgen om vi har tur. Redan fredag imorgon igen och den sista juni. Hur fort kan en månad gå?

//Malin



onsdag 28 juni 2023

 

 Dags att börja blogga igen?



Så längesedan jag satte min fot här i bloggvärlden...Nu har jag funderat i några veckor på att ta upp någonstans där jag helt oplanerat bara slutade. Det hanns liksom inte riktigt med där i december 2019. Instagram tog över helt, kändes enklare och smidigare. Där är det ju mest bilderna/filmerna som talar men här blir det lite mer som en dagbok. Vi får se var det landar och om jag tycker det är kul igen för jag vägrar uppdatera för att det dåliga samvetet gnager om att jag borde. Jag tänker att jag kommer dela tankar om det mesta inredning, huset, butiken, hundarna, husbilsemestrar det som fyller mina dagar helt enkelt. Ungefär som innan alltså.


Köket är numera målat med vetegrå linoljefärg och populära Morristapeten Pimpernel som finns i så många svenska hem nu. Älskar mönstret och denna färgsättningen. Just nu är det brunt och grönt som är mina favoritfärger och det syns tydligt både här hemma och i Butiken. Känns varmt och ombonat, det vita har återigen fått ge vika för mera färg. Men det är väl det som är så kul med inredning att man ständigt vill förändra. Märta snart 2,5 år går alltid i mina fotspår. Älskar!!! Japp, hoppas vi ses härinne och skriv gärna en kommentar då blir jag glad:) 

Ljuslyktorna är nyss hemkomna och finns i webbshopen
Välkomna in!

Malin



söndag 15 december 2019

Adventsrunda 11-16...:))



Hej!
Dessa galet söta små husen kom i torsdags:)
Finns ju så mycket fint nu, perfekta julklappar.


Var tvungen att ta hem en omgång till av årets finaste ljusstake.
Vill ha!!! Vi säljer även fina egenodlade kungsgranar i år.
Barrar inte heller...


Idag kör vi 11-16 med årets andra adventsrunda med 122:an.
Många fina företag är vi som strävar efter en levande landsbygd.
Varmt Välkommen att besöka våra juliga utflyktsmål.

Hoppas vi ses!
Kram M



onsdag 11 december 2019

Öppet ikväll 16-19:)



Hej!
Så var det onsdag igen...
Det betyder att Butiken är öppen 16-19.
Det är knappt 2 veckor kvar till årets största afton...
Tiden går så fort och jag tycker vi kan stanna den lite grann.
Julklappar...vi konsumerar alldeles för mycket, köp en 
julklapp och något du kan njuta av året runt.
Flodhästarna t.ex, jag älskar min:)



Lite annat som du kan njuta av hela året finns
i webbutiken.
Välkommen in HÄR!!!

Ha det bäst!
Kram M



lördag 7 december 2019



Hej!
Så var det Helg igen och det betyder öppet i Butiken:)
Varmt Välkommen till mitt Julhus och leta julklappar till
Dig själv eller någon annan. Vi har även presentkort.


I år kan du även köpa din gran hos oss.
Vi har egenodlade kungsgranar till salu.
Du kan själv välja vilken du vill ha:)
Så fina och barrar knappt alls.

Lördag 11-15
Söndag OBS! 11-16 Adventsrundan med 
122:an Missa inte det!!


Kram M